Биотин – нужен ли ни е?

Какво е биотин?

Биотинът е вещество, известно предимно с името витамин В7.
Други по-малко популярни имена на биотина са „коензим R“ и „витамин Н“.

Какво трябва да знаем за биотина?

Витамин В7 играе роли на кофактор и катализатор на жизненоважни за човешкия метаболизъм химични реакции.
Включва се в състава на редица ензими (като коензим), които участват в:
синтеза на мастни киселини;
глюконеогенезата (създаване на глюкоза от незахароподобни вещества);
метаболизма на есенциалната аминокиселина левцин;
преобразуването на фолиевата киселина (витамин В9) във форма, използваема от тялото;
в цикъла на трикарбоновите киселини (цикъл на Кребс) като част от ензима пируват карбоксилаза.
Част от естествените за храносмилателния тракт бактерии произвеждат малки количества биотин, който при добро усвояване се включва в метаболизма ни.

За какво се използва биотинът?

Доказани ползи:
подсилва ноктите;
допринася за повишена енергичност чрез увеличаване активността на ключови за освобождаването на енергия ензими в клетките;
допринася за поддържането на триглицеридите в кръвта в норма.

Предположения и недоказани твърдения:

подсилва структурата на косъма, забавя загубата на коса – само две изследвания потвърждават това, но са проведени преди много години;
може да участва в синтеза и освобождаването на инсулина – всички значими изследвания са проведени върху лабораторни животни;
намалява нивата на кръвната глюкоза – само едно изследване потвърждава ефекта, но е проведено едва с 11 човека.

Внимание: консумацията на голямо количество сурови яйца може да намали усвояването на биотина, взиман в добавка или произвеждан от чревната микрофлора. Причина за това е белтъкът авидин, който се свързва устойчиво с биотина. Термичната обработка разрушава въпросния белтък и по този начин освобождава допълнително биотин при консумация.

Оставете коментар

Your email address will not be published.